Visninger:

Slik laster du opp og håndterer dine kundesegmenter i Admarket

 

Her finner du informasjon om hvordan du oppretter og administrerer dine segmenter i Admarket.

 

Før du kan komme i gang med å benytte Schibsted Match og booke inn en Schibsted Match-kampanje trenger vi noen godkjenninger; en undertegnet avtale for databehandling (DPA: Data Processor Agreement), samt noe ytterligere dokumentasjon.

Du kan lese mer om dette her.

Deretter må du opprette en Schibsted-konto og registrere deg som bruker i Admarket.

Det går du gjennom å klikke "Registrer deg" fra startsiden.
Du kan lese mer om hva det innebærer å registrere seg i Admarket her.

Så snart alt det juridiske er klart så får du tilgang til "Mine segmenter" i hovedmenyen når du logger inn i Admarket. Fra denne fanen laster du opp og håndterer dine segmenter.


 

Slik laster du opp din kundeliste og oppretter et Schibsted Match-segment

Last opp og opprett et segment ved å trykke på knappen "Last opp segment" og plusstegnet:

Vær oppmerksom på at kundens e -postadresser skal være i den første kolonnen og telefonnumre i den andre (helst med et prefiks for mer eksakte tall).

Når man laster opp et skreddersydd segment har man en mulighet som heter "Automatisk krypter e-post for bedre sikkerhet". Denne krypteringen er en metode for å sikre at dataen forblir sikker og hindrer uvedkommende i å få tilgang. På denne måten bidrar kryptering til et ekstra lag av sikkerhet i matching-prosessen - den opplastede kundelisten vil fortsatt bli slettet av Schibsted i etterkant.

I tilfeller hvor spesifikke feil oppstår under matching-prosessen, kan det være nødvendig med en ny (ukryptert) opplasting av den samme kundelisten for å muliggjøre feilsøking.

Navnet på filen blir navnet på selve segmentet etter opplasting og dette vil bare være synlig for deg som annonsør.

Vi matcher så automatisk din kundeliste med våre brukere og innen kort tid kommer du til å se antallet brukere som kundelisten er matchet med.

Så snart kundelisten har blitt lastet opp og matchet mot våre brukere i Schibsteds økosystem, vil du få en beskjed om at segmentet er klart og statusen endres til "klar". Ditt segment vil i sammenheng med dette få en ID (Segment-ID) og du vil kunne se antallet som matches.

 

Slik går du frem for å slette et eksisterende Schibsted Match-segment

Som annonsør kan du velge å selv slette et segment når kampanjen er avsluttet. Dette gjør du under "mine segmenter" ved å klikke på søppelkurven for det valgte segmentet. Vi i Schibsted anbefaler at du gjør dette selv, på samme måte som du også laster opp kundelister selv, for å kunne ha full kontroll over prosessen og deres egne segmenter.

Et Schibsted Match-segment kan kan bare benyttes i en kampanje for den respektive annonsøren, og vi i Schibsted kommer til å ta bort segmentet så snart kampanjen er ferdig hvis du ikke selv har valgt å slette det. Programmatiske kampanjer må derfor også bookes med en sluttdato for å ta hensyn til dette.
Et segment kan bare fortsette etter at kampanjen er ferdig unntaksvis. Ved slike tilfeller må dette avtales med oss i Schibsted og begrunnes skriftlig.

Kriterier og restriksjoner

Ett Schibsted Match-segment basert på en kundeliste må ha en match på minimum 5000 unike brukere i segmentet for å kunne brukes som målstyring på en kampanje. Vår erfaring tilsier at listen derav bør ligge på ca. 50 000 e-postadresser for å oppnå en god nok match.