Sergio Prin-Sand jobber med rekruttering av tech-talenter i Schibsted, og har selv jobbet i teknologibransjen i flere år. Han har sett utviklingen i arbeidsmarkedet og har erfart hvordan arbeidsgivere og rekrutterere må gjøre ting på en ny måte for å tiltrekke seg riktig kompetanse.


"Som bedrift må man jobbe mye mer proaktivt enn før for å vinne kampen om talentene. Tiden hvor kandidater måtte selge seg inn til bedriften er over. Nå må også bedriften selge seg inn til kandidaten."

- Sergio Prin-Sand

Sergio Prin-Sand er Talent Acquisition Partner i Schibsted og jobber med rekruttering av tech-talenter

Sergio Prin-Sand er Talent Acquisition Partner i Schibsted og jobber med rekruttering av tech-talenter

- Det er arbeidstakers marked i dag. Det er større tilbud enn etterspørsel, særlig når det gjelder stillinger innen teknologi. Over de siste årene har alle bedrifter blitt teknologiselskaper i en eller annen form, og etterspørselen etter dyktige mennesker blitt større enn før, presiserer Sergio.

Han peker på at rekruttering har gått fra at kandidaten oppsøker bedriften til at bedriften må oppsøke kandidaten. Derfor må bedrifter eller rekrutterere tenke mer strategisk, spisse budskap og definere hvem de er på jakt etter.

Så hva kan en bedrift gjøre for å tiltrekke seg menneskene og kompetansen som trengs innen tech?

Sergio forteller at de får flere søkere via en tradisjonell stillingsutlysning, men at det ikke alltid er sånn at drømmekandidaten er på jakt etter ny jobb.

- Noen stillinger kan være vanskeligere å rekruttere til, for eksempel til roller hvor man er på jakt etter en spesifikk ferdighet eller en mer senior rolle. Da må vi aktivt oppsøke kandidatene. For å få respons er det viktig å skille seg ut og være spesifikk, konkret og personlig.


Sergio’s beste tips til å rekruttere tech-talenter

  1. Gå på jakt nye steder. Hvilke andre mediekanaler kan du bruke for å nå ut til kandidater enn de tradisjonelle du har vært vant til å bruke? Spør deg selv hvor kandidaten din er.

  2. Skill deg ut, selv med et lite budsjett. Med annonsering på nettaviser som for eksempel VG eller Aftenposten kan en stillingsannonse skille seg ut. I motsetning til LinkedIn hvor det forventes og kanskje noen ganger er mettet av stillingsannonser og rekruttering, kan det være et overraskelse-moment for en person å se stillingsutlysningen mens vedkommende leser dagens nyheter.

  3. Våg å tenke utenfor boksen med budskap. Tenk på hvordan du kan vekke interesse med et budskap som fanger oppmerksomhet. Jeg minnes en bedrift som rekrutterte til en grafisk designer og i stillingsannonsen var det et bilde av programmet Paint med en tegnet tekst: “Vi ser etter en grafisk designer”. Dette viser at bedriften hadde tenkt igjennom målgruppen sin og spilte på humor for oppmerksomhet.

Butler Branding skapte stor oppmerksomhet med deres nettannonse.

Byen Los Angeles hentet samme inspirasjon og nettannonsen gikk viralt.

Trenger du hjelp med utforming og budskap? Vi hjelper deg. Ta kontakt her.

Takket være datapunkter Schibsted henter fra alle nettavisene og FINN.no finnes det allerede en IT og teknologi stillings-målgruppe i Admarket klar til bruk. Logg deg inn og velg det publikummet du ønsker å nå ut til.

Lykke til på jakten av tech-talenter!

Fant du svaret?